Op kantoor is het vaak lastig om privacy te hebben. Je hebt collega’s die constant in en uit lopen, luide telefoongesprekken die iedereen kan horen en vaak gebrek aan afgesloten ruimtes. Hierdoor kan het alsmaar lastig zijn om geconcentreerd te werken. Maar gelukkig is er altijd wel een oplossing voor een probleem en zijn er verschillende manieren om meer privacy op het kantoor te creëren. In dit artikel delen we vier handige tips om een meer afgeschermde en rustige werkplek te realiseren. Gebruik kantoorwandenDe effectiefste manier om meer privacy op het kantoor te creëren is door kantoorwanden te plaatsen. Deze wanden kunnen zowel tijdelijk als permanent geplaatst worden en zorgen ervoor dat medewerkers zich kunnen afzonderen van de rest van het kantoor. Op het internet kun je een uitgebreid aanbod aan kantoorwanden in verschillende stijlen en materialen vinden. Er zijn altijd kantoorwanden die passen bij jouw kantoor. Of je nu op zoek bent naar glazen wanden voor een open uitstraling of juist naar geluidsdichte wanden voor maximale privacy, er is voor ieder wat wils. Creëer afgesloten ruimtesNaast kantoorwanden is het ook belangrijk om afgesloten ruimtes te creëren waar medewerkers zich even kunnen terugtrekken voor privacy. Dit kunnen kleine vergaderkamers, stilteruimtes of individuele werkplekken zijn. Door deze ruimtes in te richten met geluidsdempende materialen en comfortabele meubels, creëer je een rustige en geconcentreerde werkplek waar medewerkers ongestoord kunnen werken. Maak gebruik van koptelefoonsAls er geen mogelijkheid is om een muurtje of extra ruimte te creëren dan is het een goede oplossing om iedere medewerker een koptelefoon met noise cancelling te geven. Met deze koptelefoons kunnen medewerkers zich afsluiten van omgevingsgeluiden en zich volledig concentreren op hun werk. Je kan hier ook gewoon naar muziek mee luisteren om lekker productief bezig te gaan. Dit kan een handige oplossing zijn voor wanneer de mogelijkheden niet eindeloos zijn. Stel duidelijke richtlijnen opOm een cultuur van privacy en respect te creëren kan het handig zijn om duidelijke richtlijnen op te stellen. Als er bijvoorbeeld te veel overlast is van telefoongesprekken kun je een ruimte aanwijzen waar iedereen zijn of haar telefoongesprek kan houden in plaats van het bijzijn van andere collega’s. Door regels op te stellen over de huidige stoorzenders dan kunnen problemen zich ook oplossen zonder grote investeringen te doen. Door deze richtlijnen te communiceren en te handhaven creëer je een werkomgeving waarin privacy en productiviteit hand in hand gaan. |