Trend Winkelen
Image default
Kinderen

Waar komt de kleding voor uw kind vandaan?

Een leuke babylegging, een mutsje, een rompertje; er bestaan ontzettend veel kleine kledingstukken die speciaal voor baby’s bedoeld zijn. Want hoe we kleding voor volwassenen categoriseren, zo wordt dat ook voor kinderen gedaan. In de kledingwinkel zal je dan ook vaak aparte ruimtes zien die speciaal voor baby’s zijn ingericht. De kleding voor de kleine mag dan wel zijn eigen unieke fit hebben, het wordt veelal in dezelfde fabriek gemaakt als doorsnee kleding voor volwassenen. Hoe ziet dat productieproces eruit? Die kleren komen niet zomaar uit de lucht vallen namelijk. Er zit een heel systeem achter, en de weg die babykleding aflegt is vaak vrij omvangrijk.

Productieproces van babykleding

Laten we het voorbeeld van een babylegging nemen. Eerst zullen de grondstoffen voor dit product vervaardigd moeten worden. Afhankelijk van het soort materiaal kan de delving er erg verschillend uitzien. Katoen wordt bijvoorbeeld erg anders vergaard dan wol of kasjmier. Als er over de benodigde stoffen wordt beschikt, worden deze in een fabriek samengesteld tot het eindproduct, de babylegging dus in dit geval. De kans is groot dat de fabriek in kwestie in Turkije, Bangladesh, India of China staat. De werknemers in deze landen hebben namelijk een goede concurrentiepositie ten opzichte van het maken van kleding. Dat betekent dat werknemers in deze landen vrij goedkoop zijn ten opzichte van andere landen.

Logistiek achter het maakproces

Na het maken van de kleding, moet het natuurlijk verspreid worden via bestaande distributiekanalen naar (uiteindelijk) de detailhandels die het product verkopen. Eerst worden robuuste middelen van transport ingezet om de kleding naar een grote verzamelplek te brengen. Denk aan treinen en schepen bijvoorbeeld. Vanuit de grote distributiecentra wordt de kleding veelal met vrachtwagens naar de detailhandels gebracht. Omdat deze distributieketen het resultaat zijn van het jarenlange bestaan ervan, zijn ze (kosten-)efficiënt ingericht. Zo worden op een effectieve wijze en voor een redelijke prijs veel consumenten, verspreid over de hele wereld, bereikt.